Mærkesager
Trafikselskaberne i Danmark har fire mærkesager: Styrket mobilitet i landområderne, nyt ungdomskort, den grønne omstilling samt trafikselskabernes økonomi. Du kan læse nærmere om mærkesagerne, at besøge de fire undersider, hvor de bliver uddybet.
Styrket mobilitet i landområderne
Den kollektive trafik spiller en central rolle i at få Danmark til at hænge bedre sammen og i at fremme den grønne omstilling. Men skal mobiliteten styrkes i landområderne, kræver det nytænkning og en mere fleksibel lovramme for trafikselskaberne.
Nyt ungdomskort
Hvis Danmark skal i mål med den grønne omstilling, skal flere unge ind i den kollektive transport, men lige nu går udviklingen den modsatte vej. Der er brug for en modernisering af det nuværende ungdomskort.
Grøn omstilling
Trafikselskaberne har stor fokus på omstilling af bustrafikken, og selskaberne har sat mål, som samlet betyder, at så godt som alle busser senest i 2030 forventes at anvende et fossilfrit drivmiddel.
Trafikselskabernes økonomi
Manglende passagertal efter Covid-19 har medført et fald i indtægterne og ikke mindst de voldsomme stigninger i brændstofpriserne betyder, at trafikselskaberne lige nu mangler over en milliard kroner.
BRT
Bus Rapid Transit, eller på dansk BRT-busser, er en fælles betegnelse for et moderne transportsystem med et højt serviceniveau, hvor der bruges elementer fra jernbanerne, men hvor der er tale om meget lange busser, som kører på vejene.
Bedre rammebetingelser
Der er i dag behov for en bred vifte af mobilitetstilbud, hvis trafikselskaberne skal kunne sikre danskernes mobilitet. Dette forudsætter en modernisering af de rammebetingelser der i dag regulerer trafikselskaberne.
Trafikknudepunkter/Mobilityhubs
Trafikselskaberne arbejder løbende sammen med kommuner og regioner på at udvikle trafikknudepunkter, der binder forskellige transportformer sammen og samtidig tilbyder tryg parkering til både bil, cykel, samkørsel m.v.