BRT - Bus Rapid Transport
Bus Rapid Transit, eller på dansk BRT-busser, er en fælles betegnelse for et moderne transportsystem med et højt serviceniveau, hvor der bruges elementer fra jernbanerne, men hvor der er tale om meget lange busser, som kører på vejene. BRT-busser har mange af de samme fordele som letbaner, men er billigere at etablere. De er udbredt adskillige steder globalt, men i Danmark findes de foreløbigt kun i Aalborg, hvor de kaldes ”Plusbus”. Som udgangspunkt kører BRT i egne vejbaner, transporterer op til 300 passagerer per enhed og kan mange steder køre op til 12 gange i timen, svarende til hver 5. minut.
I september 2023 kom den første BRT-linje til Danmark, da Plusbus blev indviet i Aalborg. Bussen har ikke 100% trængselsfrit tracé på hele ruten, men rummer ellers mange af de samme elementer fra klassiske BRT-linjer. Plusbussen er en stor succes og har tæt på 300.000 på- og afstigninger om måneden. Du kan læse mere om Plusbus her på deres hjemmeside.
Effektiv implementering og middel mod trængsel
BRT er sammenlignet med metro og jernbaneskinner både hurtigt og kosteffektivt at anlægge, idet BRT-løsningen kan indpasses i det eksisterende vejnet, ligesom den kan etableres gradvist, mens bolig- og erhvervsarealer udvikles. Løsningen er designet til gaden og moderne byrum, hvor på- og afstigning sker via perroner i gadeplan. En fordel sammenlignet med f.eks. letbaner er et lavt støjniveau.
BRT-busserne er med til at mindske trængslen. Når BRT-busserne har egne vognbaner kan de levere en hyppig og pålidelig drift, som er fri af trængsel og kødannelse på vejene, hvilket samtidig er med til at tiltrække bilpendlere. Løsningen er derfor af samme høje kvalitet, som den kunderne oplever i metroen, men med mere luft og lys, som derfor er rarere at opholde sig i, og som er lette at finde i gadebilledet. Med kapacitet til at transportere 3.500 passagerer i timen pr. retning er BRT et moderne og hurtigt supplement til de mere traditionelle investeringer i metro og letbane.
Flere BRT-busser kræver politisk vilje og samarbejde
Etableringen af BRT-busser er et hurtigt og klimaeffektivt svar på udfordringerne med både CO2-udledning og trængsel. BRT er samtidig en attraktiv løsning til udvikling af større erhvervs- og industriområder, så virksomhederne får bedre mulighed for at tiltrække dygtige medarbejdere, der forventer hurtig, pålidelig og klimavenlig transport til og fra arbejde.
BRT er væsentligt billigere at etablere end letbaner og metro. Det er baggrunden for, at BRT-løsninger breder sig hastigt over hele verden. Men i Danmark er udviklingen gået i stå.
Etablering af BRT-busser i Danmark kræver et tæt samarbejde mellem stat, kommuner, regioner og trafikselskaber. I infrastrukturaftalen fra juni 2021 blev der indgået en aftale angående udmøntning af midler til en “bedre og billigere kollektiv trafik”. I denne er der afsat 950 millioner kroner til en BRT-linje på 400S i Ring 4 (Ishøj – Lyngby) samt 525 millioner til en BRT-linje på 200s (Avedøre Holme – Gladsaxe). Derudover blev der samlet set afsat 100 mio. kr. til udarbejdelse af beslutningsgrundlag samt undersøgelser af mulighederne for etablering af BRT- og letbanelinjer i både Aalborg, Aarhus, Odense og København.
I juni 2020 blev der offentliggjort et fælles forståelsespapir mellem BRT-kommunerne i hovedstadsområdet, Region Hovedstaden og Transportministeriet. Her fremgår det, at det er en forudsætning for kommunerne og Region Hovedstaden, at medfinansiering kan tilvejebringes uden om det kommunale anlægsloft og at lån kan afdrages over 40 år. Det er samme vilkår som letbane og og metroen i København.
I september 2023 meddelte Transportministeriet de involverede BRT-kommuner i hovedstadsområdet og Region H et ikke-begrundet afslag på finansieringen, hvilket har fået BRT-kommunerne i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden til at trække sig fra de aftalte BRT-projekter, og det er derfor lige nu uvist, om de bliver til noget.
Hvis du vil vide mere, kan du læse TID’s BRT-pjece fra januar 2021, der beskriver seks forskellige BRT-projekter på tværs af Danmark.