Skip to content

Samkørsel og kollektiv trafik

Når vi pendler til og fra arbejde og uddannelse i bil, sidder der i gennemsnit kun 1,16 personer i bilen ifølge Vejdirektoratet. Hvis bare nogen af de sæder kan udnyttes i den kollektive trafik, er der meget at hente i.f.t. mobilitet, trængsel og klima. Trafikselskaberne mener, at samkørsel har stort potentiale. Ikke som erstatning for den kollektive trafik, men som et supplement, der kan give mennesker i landområderne større mobilitet end i dag.

Samkørsel som en del af den kollektive trafik
I landdistrikterne er der udfordringer med at opretholde en effektiv kollektiv trafik. Mange busser kører med få passagerer, og nogle steder er der slet ingen busforbindelser. Samtidig kører der hver dag millioner af tomme bilsæder rundt på de danske veje. Ved at integrere samkørsel i den kollektive trafik kan vi skabe bedre mobilitet i landområderne, udnytte de eksisterende ressourcer bedre og effektivisere det overordnede transportsystem.

Storskalaforsøg  
Flere trafikselskaber har gennemført pilotprojekter med samkørsel, som har været en succes. Trafikselskaberne anbefaler derfor at igangsætte storskala-forsøg, så der kan samles flere erfaringer, inden man lægger sig fast på en endelig model.

Ikke taxakørsel eller et erhverv
Trafikselskabernes forslag må ikke forveksles med taxakørsel eller kørsel som erhverv, man kan leve af. Trafikselskabernes forslag handler om at udnytte nogle af de tomme bilsæder, som alligevel kører.

Brugervenligt og nemt
For at samkørsel skal blive en naturlig del af den kollektive trafik, skal det være let tilgængeligt og brugervenligt. Derfor arbejder trafikselskaberne for, at samkørsel integreres i de platforme, som brugerne allerede anvender, nemlig Rejseplanen og Rejsekortet. Passagererne skal kunne se samkørselsturen i Rejseplanen og betale med deres rejsekort. Ved at samle transportmulighederne ét sted gøres det det nemt for brugerne at kombinere forskellige transportformer.

Brug for bedre rammebetingelser  
I dag kan trafikselskaberne ikke selv stå for samkørslen. Der er brug for at modernisere reglerne, så trafikselskaberne kan integrere samkørsel i deres transportløsninger. Det vil kunne sikre, at trafikselskabet kan sende en flextursbil, hvis der ikke er en samkørselstur til rådighed på den strækning, passageren ønsker

Du kan læse mere om samkørsel i nedenstående artikler:

NT’s direktør, Thomas Eybye Øster har skrevet et debatindlæg, om hvilket potentiale man ser for samkørsel i Nordjylland, som kan læses her

Trafikselskabernes formand, Steen Vindums debatindlæg om samkørsel kan læses her

Læs artiklen “Borgmestre til regeringen: Giv kommunerne mulighed for at afprøve samkørsel” her, hvor borgmestrene Kirsten Jensen, (S) Hillerød Kommune, som er formand i Movia, Mikael Smed (S) Vordingborg Kommune, og Pernille Beckmann (V) Greve Kommune opfordrer regeringen til at give kommunerne bedre muligheder for samkørsel.